Każda nowa firma na rynku musi zdawać sobie sprawę z tego, że będzie potrzebowała dobrego wizerunku aby zaistnieć wśród konkurencji i sprzedać swój produkt. Od dobrego wizerunku zależy to czy przyciągnie do siebie nowych klientów, czy może też nie będzie tego robić. Aby dobrze opisać czym jest wizerunek firmy trzeba by poświęcić temu miejscu mnóstwo miejsca w naszym artykule, dlatego w tym przypadku skupimy się raczej na ogólnym opisie tego zagadnienia. Wizerunek firmy to sposób w jaki firma jest postrzegana, są to cechy przypisywane firmie i wyciągana z nich ocena. Dla przykładu można powiedzieć, że firma budzi skojarzenia przyjaznej, nastawianej na dobrą komunikację, poszukującą nowoczesnych rozwiązań – jej ocena wizerunku jest pozytywna i wysoka, budzi zaufanie. Jak widać, dla wizerunku nie istnieje jasno określona skala, według której można oceniać czy ten jest dobry czy też zły, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na to, że ocena może być niezwykle szeroka.
Kiedy budujemy wizerunek?
Wiemy już czym jest wizerunek firmy, ale czym możemy samodzielnie go budować? Odpowiedź w tym wypadku nie do końca jest jednoznaczna. Generalnie wizerunek budowany jest dzięki działaniom wielu osób – duża część jego mocnej konstrukcji zależy od działań firmy, ale część zależy też od tego jak postrzegają nas konsumenci, w końcu nie wszystko to co robimy, musimy być odbierane dokładnie tak jak byśmy sobie tego życzyli. Wizerunek możemy budować między innymi następującymi rzeczami:
- wypuszczając na rynek dobrą, nowoczesną, zróżnicowaną ofertę, która przyciągnie klientów
- pozostając w korzystnym dla konsumentów obszarze cenowym, dającym im satysfakcję cena/jakość
- będąc innowacyjnym i pomysłowym, do tego rzeczywiście zwracającym uwagę na potrzeby na rynku, warto na nie odpowiadać, to znacząco polepsza wizerunek firmy
- rozwijając swoje kanały komunikacji i dbając o ich odpowiedni poziom, warto wchodzić na nowe kanały takie jak media społecznościowe
- posiadając dobrą identyfikację wizualną, najlepiej jeśli podkreśla jeszcze ona to, czym się zajmujemy, dodatkowo warto zadbać o to, aby była spójna we wszystkich wymiarach
- aktywnie poszukując partnerów biznesowych, nowych metod inwestowania, poszerzając rynek
- będąc w zgodzie ze środowiskiem, ekologią, prawami człowieka oraz zwierząt
- nie będąc zawistnym oraz nie stosując taktyk czarnego public relations, takie działania mogą przynieść nam znaczną obniżkę ogólnej oceny wizerunku
- podejmując się ciekawych inicjatyw oraz akcji, warto działać we współpracy na przykład z fundacjami, warto organizować działania charytatywne, warto pomagać i dzielić się swoją wiedzą
Te wszystkie oraz wiele innych elementów sprawia, że firma buduje swój wizerunek w naprawdę ciekawy sposób. Więcej pomysłów podano na blogu tej agencji budowy wizerunku. Im lepszy wizerunek firmy, tym większa szansa na to, że odniesie sukces. Warto przyjąć sobie w swojej strategii rozwoju konkretne założenia i postępować według nich, dobry plan może być sposobem na to, aby osiągnąć wszystkie założenia.