Co jest celem standardu IRIS?

IRIS to międzynarodowy standard, który przeznaczony jest dla przemysłu kolejowego. Jak wiadomo transport towarów jest objęty szeregiem praw i obowiązków tak aby był bezpieczny oraz skuteczny bez uszkodzenia produktów. Standard, o którym mowa dotyczy głównie uregulowań dotyczących jakości, niezawodności oraz bezpieczeństwa technicznego w transporcie kolejowym. Porównywany jest on z innymi obostrzeniami występującymi w lotnictwie lub motoryzacji.

Kto stworzył standard IRIS i po co?

Dokument ten został stworzony przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Kolejowych (UNIFE) wraz ze wsparciem czterech największych producentów w branży kolejowej, a mianowicie: Bombardier, Siemens, Alstom oraz Ansaldo Breda, dzięki czemu pojawiła się możliwość rozwoju usług transportowych za pomocą kolei oraz poprawienie ich jakości. Standard IRIS został stworzony głównie ze względu na brak wcześniejszych uregulowań odnoszących się do jakości, sposobów oraz bezpieczeństwa przewożenia towarów (zarówno tych niebezpiecznych) za pomocą kolei.

Dla kogo skierowany jest standard IRIS?

System zarządzania jakością dla przemysłu kolejowego został stworzony z myślą o producentach taboru kolejowego oraz dostawców, producentów urządzeń sygnalizacji świetlnej związanej z ruchem kolejowym oraz producentów systemów informatycznych. Warto wiedzieć, że treść uregulowań jest oparta na wymaganiach pochodzących z norm ISO 9001. Oznacza to, że IRIS jest uzupełniony o dodatkowe, specyficzne dla branży kolejowej wymagania dotyczące zarządzania jakością transportu. Zawiera on nie tylko obowiązkowe obostrzenia, ale także opcjonalne, które producenci mogą spełnić i poddać się certyfikacji, ale nie muszą. Jest to jednak kwestia bezpieczeństwa oraz późniejszej jakości świadczonych usług.

Co zawiera system zarządzania jakością w przemyśle kolejowym?

W standardzie tym zostały ściśle określone zasady pracy oraz procedura uzyskania ich akceptacji. Przeprowadzane są specjalistyczne audyty, które pozwalają zapoznać się między innymi z wymogami systemu, które wynikają z broszury oraz pozwalają wykazać ewentualne luki w obecnie działającym systemie do zarządzania. Ciekawostką jest fakt, że kwestionariusze zawierają około 253 pytania z różnych kategorii, które odpowiadają najczęściej na pytania zamknięcie, ale także otwarte i bardziej złożone. Audyty przeprowadzane są przez jednostki certyfikujące uznawane przez UNIFE. Wyniki są podawane w skali procentowej. Są to dane całkowicie poufne i chronione odpowiednimi zabezpieczeniami. Istnieją jednak sytuacje, w których za zgodną danego przedsiębiorstwa mogą zostać udostępnione w bazie danych IRIS.

Jakie korzyści niesie ze sobą system certyfikacji IRIS?

Do głównych korzyści należy zaliczyć przede wszystkim jakość, niezawodność oraz bezpieczeństwo wynikające techniczne wynikające z produkcji nowoczesnego sprzętu kolejowego. Dodatkowo standard ten jest rozpoznawalny na całym świecie oraz jest ujednolicony tak aby nie było zbędnych niezgodności. Jest oparty na jasno określonych zasadach, dzięki systemowi porównań. Zaletą jest także zapewnienie jednolitego systemu oceny jakości świadczonych usług, które wprowadzane są przez poszczególnych producentów. Ważnym aspektem jest także stały monitoring jakości na całej linii łańcucha dostaw, dzięki jasno określonym kryteriom ocen. Aby lepiej dotrzeć do potencjalnych klientów, przedsiębiorcy mają możliwość umieszczenia swoich danych w bazie IRIS.

Czy stworzenie certyfikacji IRIS było dobrym posunięciem?

Standard IRIS, który został stworzony przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Kolejowych zdecydowanie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ pozwala z góry określić zasady na jakich powinien działać transport kolejowy oraz poszczególne przedsiębiorstwa, które dostarczają rozwiązania dla tego typu rodzaju tranzytu. Dzięki jasno określonym zasadom branża kolejowa może dążyć do całkowitego ujednolicenia się na całym świecie zarówno ze względu na oprogramowanie jak i maszyny, które są produkowane. Jest to niezwykle ważne, ponieważ dotyczy bezpośrednio bezpieczeństwa oraz jakości świadczonych usług. Standard IRIS opiera się na już istniejących normach, ale jest rozwinięty o specjalistyczne dane, które dotyczą tylko i wyłącznie transportu kolejowego. Dzięki temu można dopasować certyfikację dla danych przedsiębiorstw, które pracują dla tej branży. Ciekawostką jest też fakt, że podczas przeprowadzania audytów wynikających z normy IRIS zadawanych jest około 253 pytań różnego rodzaju, na które przedsiębiorcy muszą odpowiedzieć. Otrzymane wyniki przedstawiane są małej grupie odbiorców z wyjątkiem sytuacji, w której firma pragnie udostępnić swoje dane osobom postronnym.