Bramy automatyczne to udogodnienie, które dziś jest już codziennością dla wielu użytkowników przydomowych garaży i bram wjazdowych. Otwieranie dojazdu do posesji za pomocą pilota, kodu, karty magnetycznej czy nawet aplikacji na smartfonie to niezwykle wygodne rozwiązanie, dzięki któremu nie ma już potrzeby wysiadania z samochodu by wjechać do garażu czy wychodzenia na zewnątrz by wpuścić do środka odwiedzających znajomych. Samo działanie bram automatycznych pozostaje jednak dla wielu zagadką, której rozwiązania należy szukać w budowie i sposobie działania siłowników do bram. Czym właściwie są i w jaki sposób zastępują siłę mięśni ludzkich potrzebną do poruszania skrzydłem bramy Horman?
Siłowniki elektryczne do bram garażowych
Jednym z najprostszych i najczęściej wykorzystywanych dziś technologii dla automatyki bram są tzw. siłowniki linowe, czyli siłowniki elektryczne zbudowane z silnika oraz przekładni, która zamienia ruch obrotowy wirnika na ruch liniowy tłoka. Siłowniki elektryczne różnią się w budowie od pneumatycznych lub hydraulicznych – nie napędza ich tu ani sprężone powietrze, ani olej tłoczony pompą, a znacznie tańsza i mniej wymagająca w obsłudze energia elektryczna. To właśnie z tego powodu w nowoczesnych bramach automatycznych siłowniki elektryczne wykorzystywane są najczęściej, gwarantując prostotę montażu i pełen komfort użytkowania.
Zasada działania siłownika elektrycznego jest niezwykle prosta – silnik elektryczny za pomocą przekładni obraca śrubą napędową, po której przesuwa się nakrętka z przymocowanym do niej tłokiem. Ruch nakrętki po śrubie napędowej powoduje ruch całego tłoka, poruszając w ten sposób całym skrzydłem bramy Horman. Tak prosta budowa i praca siłownika sprawia, że siłownik jest w stanie utrzymać nałożony na niego ciężar nawet wtedy, kiedy odłączone jest od niego zasilanie.
Co więcej, wielostopniowa przekładnia, w tym szczególnie śruba napędowa i nakrętka, która się po niej porusza powodują, że układ sterujący bramą jest „samohamowny” – wciśnięcie albo wyciągnięcie tłoka w momencie gdy silnik nie pracuje nie powinno być możliwe, co gwarantuje dodatkowe bezpieczeństwo samej bramy, dając jednocześnie jej właścicielowi możliwość wysprzęglenia i mechanicznego poruszania bramą w razie konieczności.
Jak siłownik steruje bramą?
Automatycznie sterowana brama powinna samoistnie otwierać się i zamykać, nie stanowiąc zagrożenia dla sprawności siłownika i poszczególnych elementów bramy. Z tego też powodu sam siłownik musi być ustawiony i zaprogramowany tak, by wyłączać się po osiągnięciu odpowiedniej pozycji i rozpoczynać pracę bez nagłego zerwana się. Aby było to możliwe stosuje się najczęściej wbudowane krańcówki, które rozłączają działanie silnika w określonej pozycji lub też ograniczniki, na których siłownik wyczuwa nadmierny opór i wyłącza się automatycznie.
Możliwości techniczne dostępne dla nowoczesnych siłowników do bram sprawiają, że te działają dziś coraz sprawniej i coraz bardziej intuicyjnie, dopasowując się do indywidualnych potrzeb użytkowników i oferując najlepszą możliwą wydajność pracy. Siłowniki stosowane są zarówno do przesuwnych bram wjazdowych, jak i segmentowych bram garażowych, a jedynymi różnicami pomiędzy nimi jest system prowadzenia skrzydła bramy. Pewne jest jedno – każdą bramę można dostosować dziś do konkretnego trybu otwierania się właśnie dzięki innowacjom pojawiającym się w obrębie budowy i działania siłowników elektrycznych. Choć więc ich podstawowy schemat pracy pozostaje niezmienny, dodatki w postaci krańcówek, czujników i ograniczników połączonych z inteligentnym systemem sterowania gwarantują dość duże pole do personalizacji bramy.