Jak odróżnić swoją markę od innych?

Marka czyli brand to konkretny produkt, konkretne hasła, konkretna usługa, konkretny byt. Jednoznaczna definicja marki nie należy do najprostszych, ale w gruncie rzeczy marka to zbiór cech, które pozwalają odróżnić jeden produkt lub jedną usługę od drugiej. Marka może być skuteczna w swojej strategii, ale niekoniecznie musi. Przyjrzyjmy się temu, co marka może zrobić aby stać się rozpoznawalną oraz przede wszystkim aby sprzedawać lepiej niż marki konkurencyjne.

Unikalna oferta

Dla wielu nowych marek właśnie ten czynnik może stanowić najtrudniejszy most do zdobycia. Unikalna oferta nie jest łatwa do zaprezentowania, ponieważ od twórców wymaga bardzo dużej kreatywności i wpadnięcia na pomysły, których nikt dotąd nie przedstawił. Unikalna oferta nie musi oczywiście oznaczać czegoś, czego jeszcze nigdy nikt nie przedstawił, najczęściej jest to umiejętnie zaprezentowany zbiór najlepszych cech innych marek. Załóżmy, że chce stworzyć markę butów sportowych do biegania. Czym powinny się odznaczać aby stanowić unikalną ofertę? Na pewno powinny być lekkie, łatwo wkładane i ściągane, dopasowane do stopy, nieuciskające, nie męczące stopy, ułatwiające bieg, wspomagające pracę mięśni i ścięgien, wytrzymałe, konfigurowalne ze względu na ich wygląd, powinny być tańsze niż konkurencja, dostępne w każdym mieście i w wygodnym sklepie internetowym. Powinny być także sprawdzone przez specjalistów, czyli doświadczonych biegaczy, fizjoterapeutów, ortopedów i tak dalej. Właśnie takie zastosowanie wielu zróżnicowanych czynników pozwala między innymi na odróżnienie jednej marki od drugiej. Aby osiągnąć sukces w tym wymiarze trzeba być prawdziwym kreatorem, twórcą, niemalże wynalazcą.

Tworzenie identyfikacji wizualnej

Wygląd

Przez wygląd należy rozumieć nowoczesną identyfikację wizualną. Ta musi być unikalna i przyciągająca. Identyfikacja wizualna marki to przede wszystkim logo, kolory, czcionki, strona internetowa, flota, reklamy i tak dalej. Wszystko to, co można zobaczyć. Elementy wizualne szybko trafiają do świadomości potencjalnego klienta, często mamy tylko kilka chwil na to, aby zaprezentować swoją markę – np. na przydrożnym billboardzie – musimy zatem stworzyć taką identyfikację, która będzie przyciągać. Identyfikacja wizualna marki to rzecz niezmiernie ważna – warto zadbać o to aby przygotowało ją grono specjalistów potrafiących przez wygląd wyrazić wartości i strategię marki.

Komunikacja marki

Obecnie komunikacja należy do niesłychanie ważnych elementów budowania marki. Strategia marketingowa dla brandu musi zawierać w sobie komunikację. Musimy pomyśleć o wielu kanałach dotarcia do potencjalnych klientów, musimy zaplanować co powiemy, komu i po co. Musimy także pomyśleć o wszelkich konsekwencjach naszych komunikatów – zarówno możliwych problemach jak i szansach. Musimy wiedzieć z kim rozmawiać, a kim nie warto zawracać sobie głowy. Komunikacja marki to sposób na rzetelne przedstawienie jej tożsamości i wartości – umiejętna komunikacja przyciąga nowych klientów, którzy chcą poznać markę, rozmawiać z jej przedstawicielami, chcą dowiedzieć się dlaczego marka X jest lepsza od marki Y i co może im zaproponować.

Chcecie dowiedzieć się więcej? Piszcie do nas!