Wykorzystywanie mediów in-store w celach reklamowych to dziś coraz powszechniejsza praktyka nie tylko dużych galerii handlowych, ale i większości sieciowych sklepów nastawionych na tworzenie pozytywnej atmosfery w sklepach. Audiomarketing to jedna z ciekawszych i dość głęboko badanych dziedzin marketingu. Specjaliści od lat badają zachowania i przyzwyczajenia konsumentów, sprawdzając jakie działania są w stanie zwiększyć ich przywiązanie do danej sieci czy też stworzyć atmosferę sprzyjającą zakupom. Audiomarketing zdaje się działać w tej strefie naprawdę dobrze. Czym są in-store media i dlaczego reklama w galeriach i sieciach handlowych jest przez konsumentów otwarcie akceptowana?
Media in-store i marketing sensoryczny
Każdy, kto choć raz odwiedził duży sklep sieciowy lub galerię handlową z pewnością słyszał nadawane przez system głośników reklamy. Kanały reklamowe instalowane w miejscach handlowo-usługowych to właśnie in-store media. W ich skład wchodzą przede wszystkim reklamy audio, czyli tak zwane „in-store radio”, oraz reklamy video, czyli „Mall TV” lub „Digital Signage”. Ich obecność w dużych galeriach handlowych nie dziwi dziś nikogo i co więcej, nie przeszkadza. Klienci, którzy wchodzą do kompleksu handlowego są z góry nastawieni na zakupy i wiedzą, że atmosfera takich miejsc jest oparta o konsumeryzm. Z tego też powodu reklamy transmitowane na jej terenie są dopuszczalne i często traktowane jako prezentacja oferty sklepów.
Marketing sensoryczny to w ogólnym rozumieniu wszelkie działania marketingowe, których głównym celem jest angażowanie w przemyślany i całościowy sposób wszystkich zmysłów konsumenta. Zadaniem tego typu praktyk jest przede wszystkim wywołanie u potencjalnych klientów konkretnych skojarzeń i reakcji, które podnoszą świadomość marki, a jednocześnie tworzą atmosferę sprzyjającą zakupom. Przyjemne odczucia związane z atmosferą panującą w danych sklepach czy galeriach handlowych sprawiają, że klienci przywiązują się do konkretnych miejsc i rzadziej wybierają inne, konkurencyjne punkty handlowe. Na marketing sensoryczny składają się między innymi audiomarketing, aromamarketing oraz digital signage.
Audioreklamy w galeriach i sieciach handlowych
Atmosfera panująca w sklepie to jedna z pierwszych rzeczy zwracających uwagę klienta. To od niej zależy to, czy osoba poszukująca danego produktu uda się do sklepu marki A, czy wybierze konkurencyjną markę B. Stworzenie odpowiedniej, sprzyjającej zakupom aury wpływa bezpośrednio na to, ile czasu klient spędza w danym miejscu, co z kolei przekłada się na zwiększenie szans na dokonanie przez niego zakupu. Badania prowadzone przez znawców audiomarketingu potwierdzają, że reklama w mediach in-store jest jednym z ważniejszych elementów tworzenia dobrej atmosfery sklepowej. Klienci lubią dowiadywać się o obowiązujących ofertach czy promocjach z reklam obecnych na terenie sklepu lub galerii handlowej.
Audioreklama transmitowana w formie komunikatów z in-store radio, przeplatana z odpowiadającą wizerunkowi danej marki muzyką jest skutecznym sposobem na nieinwazyjne, a jednocześnie bezpośrednie przedstawienie klientowi oferty danego sklepu. Konsumenci przybywający do kompleksów handlowych są nastawieni na zakupy. Audioreklama pomaga im dokonać wyboru co do konkretnych sklepów, które zostaną odwiedzone, czy też produktów, które zostaną kupione. Reklamy w galeriach handlowych są elementem, którego klienci jak najbardziej się spodziewają i wręcz oczekują. To jednak nie jedyny element audiomarketingu.
Muzyka jako element budowania wizerunku marki
To, jaka muzyka wybrzmiewa w sklepowych głośnikach może zachęcić lub zrazić klienta. Spójność utworów z wizerunkiem marki i wystrojem danego miejsca jest przy tym niezwykle ważna – marketing sensoryczny polega na angażowaniu wszystkich zmysłów w sposób spójny. Działania, które się wzajemnie wykluczają nie sprzyjają zakupom, a wręcz przeciwnie odrzucają klienta od zakupów w danym miejscu. Atmosferę sklepu tworzy więc między innymi muzyka emitowana przez sklepowe radio, zgodna z klimatem panującym w całym sklepie i charakterem grupy docelowej marki. Muzyka stanowi przyjemne, relaksujące tło podczas zakupów, wpływając pozytywnie na nastrój klientów i ich ogólny odbiór galerii handlowej jako miejsca. Muzyka transmitowana przez in-store media może być zarówno muzyką komercyjną (tę najczęściej wybierają sklepy o bardzo skonkretyzowanej grupie docelowej), oraz muzyka royalty-free, wybrzmiewająca najczęściej z głośników na terenach galerii handlowych. Więcej informacji na temat audiomarketingu znajdziesz pod adresem http://www.ims.fm/sensory/audiomarketing.